Gratis verzending vanaf € 50,- (Fietsen verzenden € 29,95)
Tot 14 dagen ruilen en retourneren
Fiets inruil mogelijk
Vragen? Bel 050 - 3114780

Wielrenschoenen

Bij Belga Fietsen hebben we een enorm uitgebreid assortiment wielrenschoenen voor beginners en gevorderden.

Klik op 'meer lezen' als je hulp nodig hebt bij je keuze.

 

Artikelen 1 tot 24 van 72 in totaal

per pagina

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Artikelen 1 tot 24 van 72 in totaal

per pagina

Pagina:
  1. 1
  2. 2
  3. 3

WIELRENSCHOENEN

Ben je op zoek naar nieuwe fietsschoenen voor bij je racefiets, maar weet je eigenlijk niet zo goed wat voor schoenen je het beste kunt kiezen, lees dan eerst even onze algemene tekst over ‘Fietsschoenen’ door.

Wanneer je al een paar MTB schoenen in de kast hebt staan, voor bij je mountainbike of voor spinning, dan lijkt het voor de hand liggend om deze ook op je racefiets te gaan gebruiken.

Alleen even paar MTB pedalen op je racefiets monteren en je bent, voor niet al te veel geld, klaar. Helaas is ‘Goedkoop is duurkoop’ niet voor niets een bekend gezegde en gaat het ook in dit geval op. Voor de duidelijkheid, er is niks mis met MTB schoenen en MTB pedalen, tenminste niet wanneer je ze gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn, voor de mountainbike.

Heb je een keer een paar MTB pedalen op je racefiets, dan is de kans groot dat je de rest van je wielrencarriere aan dit systeem blijft hangen met als argumenten dat je wel MTB schoenen moet kopen omdat je nu een keer MTB pedalen op je racefiets hebt en dat MTB schoenen bovendien veel gemakkelijker lopen.

Als het werkelijk niks uit maakt wat voor pedalen je op je racefiets hebt, waarom zie je dan in de Tour niemand op MTB schoenen rijden? Omdat het wél uitmaakt natuurlijk!

De belasting is bij wielrennen nu een keer heel anders dan bij mountainbiken; door het grotere oppervlak van wielrenpedaal + wielren-schoenplaatje kun je veel beter je kracht overbrengen en wordt de druk beter over je voeten verdeeld, zodat je A.) sneller gaat en B.) minder snel pijnlijke voeten krijgt. Win-win situatie dus.
Zet dan ook nog even de afstand die je fietst per tochtje (in km) naast de afstand die je loopt per tochtje (in meters) naast elkaar en kom ook tot de conclusie dat wielrennen het beste gaat met wielrenschoenen + pedalen!

Wielren schoenen in iedere prijsklasse

Alle grote, maar ook kleine, fietsschoenenmerken hebben meer dan één paar wielren schoenen in hun assortiment; dus zelfs als je je maat al weet en je ook de keuze voor een bepaald merk al hebt gemaakt, ben je er nog niet helemaal. Racefiets schoenen heb je in veel verschillende prijsklassen en de verschillen in prijs gaan hand in hand met een verschil in kwaliteit en performance; in de winkel leggen we je hier graag meer over uit, maar om je even op weg te helpen lichten we hieronder de belangrijkste verschillen even toe.

Boa sluiting of velcro (klittenband)?

Wanneer je al onze verschillende wielrenschoenen naast elkaar neerzet, valt je gelijk op hoeveel verschillende sluitsystemen er zijn; velcro (klittenband), buckles (gespen), schoenen met dunne draadjes en draaiknoppen (boa sluitingen) en zélfs veterschoenen! Bij wielrenschoenen zijn de schoenen in de voordeligere prijsklassen, de instapmodellen, voorzien van drie (of eventueel twee) velcro sluitingen. Deze schoenen zijn in aanschaf weliswaar goedkoper dan wielrenschoenen met een buckle of een boa systeem, daar staat echter tegenover dat klittenband na verloop van tijd wel slapper wordt, waardoor de schoen minder mooi aansluit. Omdat je met klikpedalen niet alleen duwt óp, maar ook trekt áán de pedalen is een goed aansluitende schoen wel van belang. Een schoen die niet goed aansluit kan nadelig zijn voor je prestaties, niet alleen op de Champs Élysées, maar ook bij plaatsnaambordjes! Wanneer je toch voor een schoen met klittenband gaat, kies dan in ieder geval een model met drie velcro sluitingen; de krachten worden dan over drie banden verdeeld, dit is prettiger aan je voet, de schoen sluit hierdoor beter aan én het zal iets langer duren voor de velcro banden slapper worden. Nóg beter is een wielren schoen waarbij de bovenste van drie velcro sluitingen is vervangen door een gesp, ook wel buckle genoemd. In de praktijk komt de meeste kracht vaak op de bovenste sluiting, door hier het klittenband te vervangen door een buckle, blijven ook de onderste twee velcro’s langer goed, omdat de sluiting die de meeste krachten opvangt niet met het ouder worden slapper wordt. Een groot voordeel van een buckle is dat je hiermee, tijdens het fietsen, heel gemakkelijk én precies je schoen strakker of losser kunt zetten. Met klittenband blijft het lastig om dit al fietsend in één keer goed te krijgen. Bij wielrenschoenen in het topsegment zie je dat vrijwel alle modellen zijn voorzien van een BOA sluitsysteem of een afgeleide daarvan. BOA Technology is eigenlijk een merknaam, maar in de wandelgangen worden ook vergelijkbare systemen van andere merken vaak aangeduid met de verzamelnaam BOA sluiting. (Sidi heeft bijvoorbeeld een eigen systeem, Sidi Tecno II en Sidi Tecno III.) Voor het gemak hanteren we hieronder in de rest van de tekst voor alle BOA achtige sluitingen de verzamelnaam boa-sluiting, ook al is dit voor bv Sidi en Northwave feitelijk onjuist. Een boa-sluiting bestaat uit een heel dun, maar ongelooflijk sterk, staalkabeltje met daaromheen een nylon coating. Dit staalkabeltje doet dienst als een soort veter op je schoen en je kunt het middels een draaiknop strakker aantrekken of weer los doen. Net als buckle sluitingen worden boa-sluitingen niet slapper naarmate ze ouder worden, voordeel van een boa-sluiting boven een buckle is dat een boa-sluiting volledig traploos verstelbaar is, je kunt je schoen dus precies zo strak aantrekken als je wilt en je hoeft geen genoegen meer te nemen met ‘net iets te strak’ of ‘net iets te los’. Wanneer je erg op aerodynamica let en daarin ook erg van de details bent, dan is dat ook een reden om voor een boa-sluiting te kiezen, omdat die net wat aerodynamischer is dan een buckle sluiting, ook wanneer je er een aero-overschoen overheen aantrekt. Nóg aerodynamischer dan een wielrenschoen met boa-sluiting is de nieuwe Specialized SWorks Sub6 schoen. Deze schoen sluit je met een veter! Voor je (dagelijkse) trainingsrondjes geeft dit de schoen een fantastisch en heel gewild retro uiterlijk, maar combineer je de schoen met de bijgeleverde Warp Sleeve cover, een speciaal hoesje voor over de veters, (of een gewone overschoen) dan is deze schoen qua aerodynamica niet te overtreffen en dus ook een ideale wedstrijdschoen. Niet onbelangrijk daarbij is dat dit ook één van de lichtste en stijfste wielrenschoenen van het moment is.

Zolen van kunsstof of carbon?

Mischien niet zo direct zichtbaar als de sluiting, maar daarom niet minder belangrijk is natuurlijk de zool van je nieuwe wielren schoen. Waarschijnlijk weet je dat de zool van een fietsschoen doorgaans stijver is dan de zool van elke andere sportschoen; hoe stijver de zool van je fietsschoen, hoe minder kracht er verloren gaat in het vervormen van de zool in plaats van in de voorwaartse beweging van je fiets. Met stijvere zolen kun je dus, met evenveel kracht, harder fietsen. Wanneer je snelheid niet zo belangrijk vindt wil dat niet zeggen dat je dan net zo goed met slappe zolen kunt gaan fietsen. Bij een stijve zool worden de krachten ook beter over je voet verdeeld en zul je minder snel een drukpunt voelen op de plek waar je voet tegen je pedaal duwt. Met stijve zolen heb je dus ook minder snel zere voeten tijdens het fietsen. Onder wielren schoenen in de lagere prijsklasse vind je vaak een kunststof zool, wanneer je een dergelijke schoen aantrekt merk je al gelijk verschil met je gewone schoenen, de zool buigt (vervormt) namelijk veel minder wanneer je bijvoorbeeld op je tenen probeert te staan; tijdens het fietsen zal dit dus ook niet of nauwelijks gebeuren. Een voordeel van wielren schoenen met een kunststof zool zit hem in de prijs, een nadeel is wel dat het kunststof na verloop van tijd slapper wordt en dat je een dergelijke schoen dus eerder zult willen vervangen. Een fijn alternatief is de zogenaamde composiet zool. De naam, composiet, zegt het al, dit is een zool die is samengesteld uit verschillende materialen. Voor een fietsschoen komt dit vrijwel altijd neer op een combinatie van kunststof en carbon. Door het kunststof te combineren met carbon krijg je een stijvere zool die zijn stijfheid ook langer zal behouden en daarnaast ook lichter is. Want, vind je snelheid wel belangrijk, dan vind je het gewicht van je wielren schoen vast ook belangrijk en dan is het fijn te weten dat stijfheid en een laag gewicht voor fietsschoenzolen hand in hand gaan. Ongeslagen op nummer één staan fietsschoenen met carbon zolen, toegegeven, het zijn niet de voordeligste modellen in het rijtje, maar dan heb je ook de beste wielren schoenen die er zijn aan je voeten. Zolen van carbon zijn nu een keer de stijfste en de lichtste die er te krijgen zijn, daar heb je dus sowieso voordeel van, maar vlak ook de mentale boost die deze schoenen je geven niet uit. Het idee dat alle kracht die jij kan geven wordt omgezet in de voorwaartse beweging van je fiets kan je vleugels geven, helemaal wanneer je, in een klim, bedenkt dat je geen grammetje teveel aan je voeten hebt!

Koude voeten, overschoenen of winter-fietsschoenen?

Als de dagen kouder worden wil je er natuurlijk ook gewoon met je racefiets op uit. En waarom ook niet? Wanneer je je kleedt op wat kouder weer kun je prima het hele jaar door fietsen. Het belang van een lekker warm fietsjack en een lange fietsbroek in de winter is voor de meeste mensen duidelijk, maar vergeet je voeten niet. Je kunt nog zulke warme fietskleding dragen, wanneer je voeten aanvoelen als twee ijsklompjes is het gauw gedaan met je fietsplezier, maar gelukkig is daar best wat aan te doen. Wanneer je bij koud weer vaak koude voeten hebt op de racefiets, bekijk dan je wielren schoenen eens goed. Waarschijnlijk zijn ze aan de voorkant, aan de zijkant en soms zelfs aan de onderkant voorzien van (grote) ventilatieopeningen. Bij warm weer is dit ideaal; je voeten worden minder snel warm, zetten minder op, dus knellen je schoenen minder, kortom, je hebt minder last van je voeten! Bij kouder weer is dit minder prettig, dankzij de ventilatieopeningen isoleren deze fietsschoenen je voeten ongeveer net zo goed als een paar sandalen met sokken en zeg nou zelf, daar stap je ’s winters niet voor de lol mee op je fiets… Dichtmaken dus, die openingen. En gelukkig hebben we daar overschoenen voor. Kies voor de koude dagen minimaal voor een paar winddichte overschoenen, hiermee voorkom je dat de koude wind vrij spel heeft bij je tenen en dat scheelt al een hele hoop. Voor écht koud weer, óf voor wie snel koude voeten heeft, zijn er natuurlijk ook extra isolerende overschoenen. Vergeet niet ook een paar warme winter fietssokken aan te trekken; wanneer het koud is, zal je pedaal door de wind heel koud worden en deze kou wordt doorgegeven aan de zool van je schoen, onze speciale winter fietssokken hebben een extra dikke onderkant, zodat de koude van de schoenzool niet in je voet kan trekken. Fiets je heel veel in de kou, denk dan eens serieus na over een paar speciale winter-wielren-schoenen. Toegegeven, er hangt een ander prijskaartje aan dan aan een paar overschoenen, maar wanneer je ze een keer hebt wil je nooit meer anders (en hoef je dat voorlopig ook niet). Hieronder de voordelen van winter fietsschoenen op een rijtje: Winter-fietsschoenen gaan veel langer mee dan overschoenen, wanneer je dat doorrekent valt het vaak best mee met de prijs. Winter-wielren-schoenen zijn waterdicht, ook aan de onderzijde, dus ook wanneer je eens door een plas rijdt houd jij je voeten lekker droog! Een belangrijke oorzaak voor koude voeten is ook een verminderde doorbloeding van de voeten, door de ruimere pasvorm heb je daar met een Winter-fiets-schoen minder snel last van. Winter-wielren-schoenen zijn veel gemakkelijker (én dus sneller) aan te trekken dan de combinatie schoenen + overschoenen; dit is met name prettig wanneer je je racefiets ook gebruikt voor woon-werkverkeer. Door in de herfst en ’s winters met winter-fietsschoenen te rijden, blijven je mooie zomerse raceschoenen veel langer mooi.

  Laden...